Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΩΣ ΜΟΥΣΑ, 1900 - 1950. 3 Σεπτεμβρίου - 21 Νοεμβρίου 2010

Muse2010.jpg

Στην έκθεση «Η Γυναίκα ως Μούσα, 1900-1950» παρουσιάστηκαν περίπου 90 έργα επί χάρτου -υδατογραφίες, χαρακτικά και σχέδια- της πρώτης πεντηκονταετίας του 20ού αιώνα, Ευρωπαίων καλλιτεχνών (συμπεριλαμβανομένων και Ελλήνων) από τη συλλογή του Μουσείου Ηρακλειδών, της Εθνικής Πινακοθήκης, της συλλογής Alpha Bank καθώς επίσης και από τις συλλογές των ιδιωτών Γεωργίου Οικονόμου και Χαράλαμπου Λεοντιάδη.

Αναλυτικότερα, από τη συλλογή του Μουσείου Ηρακλειδών παρουσιάστηκαν έργα των Pablo Picasso, Salvador Dali, Henri Matisse, Aristide Maillol, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Landacre, Dame Laura Knight, Theophile-Alexandre Steinlen και Childe Hassam.

Από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης φιλοξενήθηκαν έργα των Pierre Bonnard, Henri Matisse, Gustav Klimt, Pablo Picasso, Egon Schiele, Jules Pascin, Γιάννη Μόραλη, Γιώργη Βαρλάμου, Γιώργου Οικονομίδη, Μάρκου Ζαβιτζιάνου, Εμμανουήλ Ζέπου, Δημητρίου Γαλάνη, Αλέξανδρου Κορογιαννάκη, Δημήτρη Γιαννουκάκη, Γιάννη Κεφαλληνού, Κώστα Γραμματόπουλου και Άγγελου Θεοδωρόπουλου.

Η συλλογή της Alpha Bank εκπροσωπήθηκε από έργα των Σπύρου Βασιλείου, Δημητρίου Γαλάνη, Άγγελου Θεοδωρόπουλου, Δημήτρη Γιαννουκάκη, Γιώργου Οικονομίδη, Κώστα Γραμματόπουλου και Μάρκου Ζαβιτζιάνου.

Η συλλογή Γεωργίου Οικονόμου συμμετείχε με έργα των Franz von Stuck, Alfons Walde, Lev Tchistovsky, Anton Peschka, Otto Müller, Otto Rudolf Schatz, Arthur Brusenbauch, Max Beckmann, Jeanne Mammen, Béla Kádár, Jean Metzinger και Erich Metzoldt.

Η συλλογή Χαράλαμπου Λεοντιάδη συμμετείχε με το έργο «Η Παριζιάνα» του Δ. Γαλάνη.

Η γυναικεία μορφή έχει εμπνεύσει καλλιτέχνες όλων των ηλικιών και εθνοτήτων από την αρχαιότητα έως σήμερα. Η έκθεση «Η Γυναίκα ως Μούσα, 1900-1950» παρουσίασε έργα παγκοσμίως γνωστών καλλιτεχνών του μοντερνισμού, τα οποία απεικονίζουν ποικίλους τρόπους απόδοσης της γυναικείας μορφής και αντικατοπτρίζουν τα κυρίαρχα καλλιτεχνικά ρεύματα της εποχής τους. Η γυναίκα απεικονίζεται ως μητέρα, ερωμένη, φίλη ή ως η «εξ’ απορρήτων». Είναι διαδοχικά περιποιητική, παραπλανητική, επίμονη ή συνωμοτική.

Το Μουσείο Ηρακλειδών ευχαριστεί τις κυρίες:
- Μαριλένα Ζ. Κασιμάτη, δρ. Iστορίας της Τέχνης, Επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης
- Ειρήνη Οράτη, Ιστορικό Τέχνης, Επιμελήτρια της συλλογής Alpha Bank

Ειρήνη Δημητρακοπούλου, Ιστορικό Τέχνης-Αρχαιολόγο, Επιμελήτρια της συλλογής Γεωργίου Οικονόμου 
για την πολύτιμη συμβολή τους στην επιλογή των έργων και στην προετοιμασία της έκθεσης. 


Επιμέλεια Έκθεσης

Αλεξάνδρα Van der Staaij

Pantelis Mitsiou